درب آكاردئونی

حفاظ پنجره

حفاظ شاخ گوزنی

آرملات

بتن سخت

بتن اكسپوز

كفپوش بتنی

اجاره آپارتمان مبله در اصفهان

اجاره روزانه خانه در اصفهان

كار در ارتفاع بدون داربست

وكیل در اصفهان

بانك اطلاعات مشاغل
كاغذ ديواري

كاغذ ديواري
كاغذ ديواري

اقامتگاه هاي بوم گردي، فصلي نو در گردشگري ايران

 

گردشگري در دنياي امروز، تبديل به يكي از مهمترين راه هاي كسب درآمد كشورها و مردم شده است. از ديرباز،يكي از مهمترين دغدغه هاي مسافران و گردشگران قبل از سفر، وجود محل مناسب، امن و داراي امكانات براي اقامت در طول مسافرت بوده است. چه بسيار مسافرت هايي كه به دليل عدم وجود مكان مناسب براي اقامت گردشگران، به ثمر نرسيده و در مبدأ لغو گرديده است. يكي از جذاب ترين گونه هاي گردشگري و سفر، طبيعت گردي و حضور در دل طبيعت بكر است.استفاده از هواي پاك، آرامش وصف ناشدني در كنار رودخانه ها، جنگل ها و كوهساران، چشم اندازها و مناظر زيبا و دلنشين طبيعي، همواره گردشگران را به خود جلب نموده و به ويژه در ايام تعطيات شاهد آن هستيم كه شمار انبوهي از گردشگران اقدام به سفر به نقاط طبيعي مي كنند. از آنجاييكه منابع و جاذبه هاي طبيعي، اغلب در مجاورت روستاها واقع شده اند و يا اينكه خود روستاها هم بخشي از جاذبه هاي طبيعي هستند، فرصت مناسبي در اختيار روستائيان قرار ميگيرد تا با استفاده از آن، گامي مهم در

جهت به حركت درآوردن چرخ صنعت گردشگري كشور بردارند. از اين رو، ايده ي احداث اقامتگاه هاي بوم گردي، زماني شكل جدي به خود گرفت كه تقاضا براي اقامت در روستاها افزايش يافت و برخي روستائيان با ايجاد ارتباط با گردشگران، بخشي از منزل يا تمام آنرا در اختيار گردشگران شهري قرار دادند و به مرور زمان طبخ غذا و فروش محصولات محلي و سوغات هم به آن اضافه شد. در نتيجه اقامت گاه هاي بومگردي طرحي بديع و سودآور براي مجريان)روستائيان( و بهره بردان)گردشگران شهرنشين( شد. تبديل يك مسكن روستايي به اقامتگاهي امن و مناسب جهت پذيرايي و اسكان گردشگران، نتايجي را به دنبال داشت كه مهمترين آنها عبارتند از:

-1 ايجاد آرامش و امنيت خاطر براي گردشگران از اين بابت كه اطمينان داشتند كه محل اقامت و حتي غذا برايشان از قبل فراهم است.

-2 امكان پاركينگ براي خودروها و به امانت سپردن وسايل اضافي گردشگران كه يكي از چالش هاي دائمي طبيعت گردان بود، در اقامتگاهها به بهترين شكل فراهم و مرتفع شد.

-3 وجود راهنماي محلي، وسايل حمل و نقل محلي براي گردشگران، فروشگاههاي سوغات و صنايع دستي و....در زمره نكات مثبت اقامتگاهها هستند.

-4 ايجاد مشاغل دائمي و فصلي براي جامعه ميزبان)روستائيان( يكي ديگر از بهترين ثمرات اقامتگاه ها محسوب مي شود.

-5 رونق گردشگري در جوامع محلي و شناخته شدن ظرفيت هاي گردشگري روستاها در كنار فرصت هاي گردشگري در شهرهاي بزرگ فراهم شد.

-6 توزيع و گردش پول و سرمايه در دورترين نقاط كشور و ايجاد انگيزه براي جوامع محلي جهت ماندگاري در روستاها و عدم مهاجرت به كلانشهرها از ديگر ثمرات اين اقامتگاهها بود.

اما تعريف دقيق تر براي اقامتگاه بوم گردي چيست؟

اقامتگاه بوم گردي نوعي از محل هاي اسكان براي مسافران است كه بر خاف هتل ها كه ويژگي يكسان و كاما مدرن دارند، داراي ويژگي محيطي و بومي-فرهنگي خاص خود بوده و به نوعي اقامتگاهي بومي و محلي است كه عمدتا در خانه هاي قديمي بازسازي شده و با شيوه اي كه مطلوب براي مسافران باشد اداره مي شوند. هدف اصلي از اين توسعه و ساخت اين اقامتگاه ها دستيابي به توسعه پايدار در جوامع بومي است. در اين طرح عمدتا اعضاي يك خانواده مديريت اقامتگاه را برعهده دارند و خدمات تنظيم شده را به مهمانان خارجي و داخلي ارائه مي دهند. اقامتگاه هاي بوم گردي اقامتگاه هايي هستند كه در محيط هاي طبيعي با رعايت بالاترين سطح ممكن ضوابط زيست محيطي و به شكلي سازگار با معماري بومي و سيماي طبيعي منطقه احداث شده و ضمن حداكثر تعامل با جامعه ي محلي، زمينه حضور و اقامت طبيعت گردان را با كيفيتي قابل قبول و تعريف شده در محيط هاي طبيعي فراهم مي نمايند . احداث اقامتگاه هاي بوم گردي داراي شرايطي خاص است كه بايستي الزاما رعايت شود.اين شرايط عبارتند از : *كمترين آسيب را به محيط زيست اطراف اعم از طبيعي و فرهنگي وارد سازند.

* كمترين تاثير ممكن را هنگام ساخت و ساز بر روي محيط طبيعي اطراف بگذارند.

* متناسب و هماهنگ با بافت فيزيكي و فرهنگي منطقه باشند.

* با توجه به شكل، ظاهر، رنگ و معماري محلي ساخته شده باشند.

*از روش هاي پايدار براي به دست آوردن آب مصرفي و كاهش مصرف آن استفاده كنند.

*داراي سيستمي كارآمد جهت دفع پسماندها و پسابها باشند.

* در حد امكان از منابع انرژي جايگزين با رعايت اصول پايداري بهره مند باشند.

*در راستاي همكاري با انجمن هاي محلي تاش كنند.

*برنامه هاي آموزشي درباره ي محيط هاي فرهنگي طبيعي و فرهنگي منطقه براي كارمندان و گردشگران ترتيب دهند.

* با شركت در برنامه هاي تحقيقاتي، به توسعه ي پايدار منطقه كمك كنند.

در كشور ما اخيرا احداث اقامتگاه هاي بوم گردي رشد قابل ماحظه اي داشته و به مرور زمان تبديل به يكي از قطب هاي تعيين كننده در صنعت گردشگري خواهند شد. بديهي است وجود اين اقامتگاهها فرصت مناسبي در اختيار گردشگران قرار مي دهد تا با سفر به مناطق دور دست كه امكان ايجاد هتل در آن مكانها نيست، به جستجو ، تفريح و لذت از محيط پيراموني بپردازند.

حمايت از توسعه اين اقامتگاهها، مي تواند گامي ارزنده در رشد گردشگري و قدرت انتخاب بيشتر گردشگران در سفر به نقاط مختلف باشد.

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۵۵:۴۳ ] [ كاغذ ديواري ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی