درب آكاردئونی

حفاظ پنجره

حفاظ شاخ گوزنی

آرملات

بتن سخت

بتن اكسپوز

كفپوش بتنی

اجاره آپارتمان مبله در اصفهان

اجاره روزانه خانه در اصفهان

كار در ارتفاع بدون داربست

وكیل در اصفهان

بانك اطلاعات مشاغل
كاغذ ديواري

كاغذ ديواري
كاغذ ديواري
آموزش طراحي دكوراسيون داخلي منزل و استفاده از فضاي داخلي

اولين عنصري‌ كه‌ در‌ شروع بايد مدنظر قرار گيرد‌ عملكرد‌ و نحوه‌ استفاده از فضاي داخلي اسـت . يك چـهار ديواري ميتواند به عنوان اطاق خواب ، نشيمن ، اطاق بچه ، آشپزخانه ، سالن ورزش ، فروشگاه يا‌ اداره‌ شخص‌ معين براي فعاليت مشخص قرار گيرد.... ضروري است‌ با‌ استفاده از عواملي چون نورپردازي و چيدن مبلمان تـقسيم گـردد تـا عملكرد هر يك دقيقآ مشخص گـردد.

نـيازهاي يك خـانواده‌ پر‌ جمعيت‌ با حتياجات فردي مجرد يكسان نيست . وجود اطفال خردسال قهرآ‌ نوع خاصي تزئين را ديكته ميكند خصوصيات رواني افراد خانواده و زمـاني را كـه بـا هم يا جدا از‌ هم‌ در‌ منزل صرف ميكنند نيز از عـماملي مـهم در ارايش خانه بشمار‌ ميرود‌ لذا منظور داشتن سليقه كليه اعضاي خانواده ضروري است .

آسايش

در نظر گرفتن آسايش ساكنان خانه‌ بيش‌ از‌ زيبـائي در دكـوراسيون واجـد اهميت است . اطاق زيبا اما غير قابل استفاده‌ تدريجا‌ بـه‌ جايگاه ارواح بدل ميگردد ! محل كار زندگي يا استراحت چنانچه شرايط مناسب و راحتي فراهم‌ ننمايد‌ داراي‌ فضاي سنگين و كسالت بار شـده افـراد را از خـود گريزان خواهد نمود نقش عمده‌ معماري‌ و تزئين داخلي در حقييقت ايجاد مـحيطي مـناسب براي زيستن و فعاليت هاي انساني است‌ .

ويژگيها‌

منظره‌ اطاق ، ميزان نور طبيعي و خصوصيات معماري ساختمان از ديگـر عـواملي هـستند كه قبل از‌ شروع‌ تزئين بايد مدنظر قرار گيرند. اين عوامل اجزا ثابتي را تـشكيل مـيدهد كـه‌ تغيير‌ آنها‌ و پس از اتمام كار ديگران امكان پذير نيست لذا تركيب بندي را طوري بايد انجام‌ داد‌ كه از جـنبه هـاي مـثبت اين ويژگيها حداكثر بهره برده شود.

نقشه‌

انجام‌ كار‌ چه در ساختماني نو و چه تغيير دكـور يك سـاختمان كهنه باشد بايد با در نظر‌ گرفتن‌ شكل‌ فضا و پياده كردن نقشه آن صورت گيرد. كـشيدن نـقشه يكـي از ضروري‌ ترين‌ اقدامات است . جابجائي مبلمان يا تغيير رنگ بر روي نقشه امري ساده و بدون فـرج اسـت اما‌ ارتكاب‌ هر اشتباه پس از اتمام كار به قيمت صرف هزينه اضافي و دوباره‌ كـاري‌ اسـت . نـقشه نه تنها فضاي قابل استفاده‌ را‌ پيشاپيش‌ نمايش ميدهد بلكه به كمك آن ميتوان‌ تعداد‌ و اندازه اثـاثه مـورد نياز را نيز مشخص كرد.

نور

ضمن كشيدن نقشه مناطقي‌ كه‌ از آنجا نـور طـبيعي بـه‌ داخل‌ تابيده ميشود‌ و نواحي‌ تاريك‌ ، همچنين تعداد چراغهاي سقفي و آباژور با‌ تعيين‌ محل دقيق آنـها لازم اسـت مـشخص گردند محاسبه رو شنائي عمومي و نقاطي‌ كه‌ احتياج به نور بيشتري براي مـطالعه‌ يا كـار دارند واجد‌ اهميت‌ خاصي است .

سطوح

سطوح اصلي‌ اتاق‌ شامل سقف و كف و ديوارها است ؛ پرده ها روكـش مـبل و صندلي، سطح درها و پنجره‌ ها‌ نيز سطوح كوچكتر را تشكيل‌ ميدهند‌. رنگ‌ ، نـقش ، بـافت در‌ بزرگ‌ يا كوچك جلوه دادن‌ اتاق‌ موثر اسـت نـقوش درهـم و رنگ هاي تند بر سطوح مذكور قـدرت جـلب توجه بيشتري‌ داشته‌ و فضا را شلوغ و كوچك خواهند كرد‌.

بازي‌ با نور‌

بازيبا‌ نـور‌ بـه اشكال مختلف ميتواند‌ در نماي ظـاهري فـضاتاثيرگذار باشد. حـقه هـاي بـعدي مختلف كه تنها با ايجاد تـغييرات در‌ نـورپردازي‌ يك فضا ممكن است ميتوانند ابعاد‌ آنرا‌ نيز‌ كوچك‌ تر‌ يا بزرگتر از‌ آنچه‌ هـست نـشان دهند.

در اينجا به بعضي از اين حقه هـاي بصري اشاره ميكنيم :

بـراي بـلندتر‌ جلوه‌ دادن‌ ارتفاع يك اتاق از چـراغ هـاي پايه‌ دار‌ كهروي‌ زمين‌ قرار‌ ميگيرند‌ يا چراغ هاي ديواري كه نور را به سقف ميتابانند اسـتفاده كـنيد. روشن كردن سقف آن را بلندتراز آنـچه هـست نـشان ميدهد.

براي كـوتاه تـر جلوه دادن‌ ارتفاع اتـاق و صـميمانه تر كردن آن نور را از سقف دور نگاه داريد و براي روشن كردن فضا از چراغ هاي ديواري كه نور رابـه پايين مـيتابانند و آباژورهايي با كلاه هاي‌ سر‌ بـسته اسـتفاده كنيد. هـمچنين جـلب تـوجه بيننده به تابلوها و عـناصردكوراتيوي كه در ارتفاع كم روي ديوارها نصب شده باشند ميتواند تاثير بسزايي در كوتاه تر نماياندن ارتفاع اتـاقداشته بـاشد‌. چيدن‌ مجموعه هايي از وسايل تزئيني روي سـطوحپايين يا بـر روي زمـين و روشـن كـردن آنها با نـوري مـتمركز از بالا هم همين اثر را‌ دارد‌.

به منظور وسيع تر نشان‌ دادن‌ فضايي باريك و بلند كانون توجه را ديوار انـتهايي فـضا قـرار دهيد. براي اين كار مثلا پنجره اي كه روي اين ديوار اسـت را چـشمگير‌ سـازيد‌ يا بـا قـرار دادنـ‌ يك‌ اثر هنري بر روي آن و روشن كردن آن با يك نور نقطه اي متمركز چشم را به آن جلب كنيد. در مقابل ساير ديوارهاي اتاق را با نور كمتر ويكدستي‌ روشن‌ سازيد.

اگر مي خـواهيد يك فضا بزرگتر به نظربرسد دو ديوار روبه رو به هم را با تاباندن نور كاملا روشن كنيد به اين ترتيب فاصله آنها بيشتر به نظر‌ مي‌ رسد. همچنين‌ در صورت امكان از آينه در فضاي اتاق استفاده كـنيد تـا باتركيب انعكاس فضا در آينه و نحوه‌ نورپردازي چرخش نور درفضا بهبود يافته و در نتيجه اتاق بزرگتر به‌ نظر‌ برسد‌. ازچراغ هايي كه بر روي بازوهاي قابل تنظيم نصب ميشوند استفاده كنيد و آنـها را بـه آينه بتابانيد‌.

‌‌براي‌ كنترلنور در اتاق هاي بسيار روشن و آفتابي از سطوح مات به منظورجذب نور‌ و پيشگيري‌ از‌ انعكاس ناخواسته آن بهره بگيريد. به خاطر داشته بـاشيد سـطوح صيقلي مثل شيشه ، فلز، كـاشي‌ و رنـگ هاي روغني نور را منعكس ميكنند و در نتيجه بر شدت نور فضامي‌ افزايند و ارتفاع را بلندتر‌ جلوه‌ ميدهند. در مقابل سطوح مات و بافت دار بيشتر نور را جذب ميكنند. هـمچنين هـرچه سطوح تيره تر بـاشند مـقدار بيشتري از نور را جذب ميكنند.

براي اينكه فضايي را گرم و صميمي‌ جلوه دهيد ازچراغ هاي روميزي متعدد استفاده كنيد. توجه داشته باشيد از كلاهك هايي با رنگ هاي گرم براي اين چراغ ها بـهره بـگيريد تا فضا را با نوري گرم و جذاب‌ روشن‌ كنند به عنوان مثال به جاي كلاهك سفيد از كلاهك هاي عاجي يا نباتي استفاده كنيد.

پرده اي كه به پنجره يك اتاق نصب ميكنيد تاثير زيادي بر نـما و حـالت‌ حكمفرما‌ بـه آن خواهد داشت .

زيرا پرده ها ميتوانند ميزان نور طبيعي كه به يك اتاق وارد ميشود را كنترل كنند و همچنين پرده هاي شفاف هـمچون فيلتري نور را متاثر‌ از‌ رنگ خود عبور ميدهند. بنابراين انتخاب پرده بايد بـا تـوجه و دقـت در اين قابليت ها صورت بگيرد.

چنان چه از منابع نور متعدد در يك اتاق استفاده مي كنيد‌، اما‌ از‌ نوركلي اتاق راضـي ‌ ‌نـيستيد قدرت‌ لامپ‌ بعضي‌ از آنها را تغييردهيد يا با تغيير دادن حباب چراغ ها كه زيادي شفاف يا كـدر بـاشند يا بـه رنگ مورد‌ پسند‌ شما‌ نباشند و همچنين كلاهك آباژورها، رنگ و ميزان نور كلي‌ اتاق‌ را براي خـود دلپذيركنيد.

براي رنگين كردن يك فضا با نور مي توانيد حالت هاي مختلفي بـه آن ببخشيد‌. يكي‌ از‌ ديوارهاي سـفيد را بـا نوريكه از —– رنگي دلخواهتان عبور‌ ميكند روشن كنيد. پيش ازانتخاب —– تاثير آن و روانشناسي رنگ ها را مطالعه كنيد. نوري كه از يك‌ —–‌ زرد‌ عبور ميكند احساس بشاشيت و شادابي را ايجاد ميكند. نور آبي تاثيري‌ آرام‌ بخش دارد كه اعـصاب را آرامش مي دهد و احساس تمايل به خواب را در شما زنده‌ ميكند‌. نور‌ قرمز محرك و پرانرژي است و فعاليت و تحركرا تشويق ميكند. سبز شادابي و طراوت به‌ فضا‌ مي‌ بخشد و ما را به ياد طبيعت و زمين مـي انـدازد. نور بنفش رنگ اما مي‌ تواند‌ هم‌ آرامش بخش و هم مهيج باشد، بسته به اينكه بيشتربه رنگ قرمز متمايل باشد يا‌ به‌ آبي تمايل داشته باشد.

شدت روشنايي :

براي هر نـاحيه تـامين روشنايي خاص بايد‌ ميزان‌ منابعي‌ از شدت روشنايي ايجاد شود.

شدت روشنايي در سراسر ناحيه اي كه تامين روشنايي‌ آن‌ مدنظر است بايد به طور معقولي يكنواخت باشد.

اين بدان معني است كـه‌ سـر‌ تا‌ سر اتاق بايد به ميزان مناسبي روشن شود. اين امر به منظور اجتناب از ايجاد‌ نواحي‌ تاريك با وسعت زياد است كه ممكن است در حالتي كه شخص‌ بايستي‌ از‌ ناحيه تامين روشـنايي مـربوط بـه خود به اطراف نگاه كـند بـر تـطابق چشم اثر بگذارد‌. شدت‌ روشنايي‌ بايد با استانداردهاي مربوطه انتخاب شود.

سطوح مجاور:

از تفاوت زياد در‌ شدت‌ روشنايي سطوح مجاور بايد اجتناب شـود. تـفاوت بـين شدت روشنايي سطوح مجاور نبايد از نسبت ده‌ بـه‌ يك تـجاوز كند. از اين رو درخشندگي اطراف ناحيه تامين روشنايي بايد‌ كمتر‌ از درخشندگي خود ناحيه تامين روشنايي باشد‌؛ در‌ غير‌ اين صورت ، قابليت ديد در اين ناحيه‌ ، مـختل‌ مـيشود.

هـمچنين ممكن است باعث خستگي چشم شود، زيرا در اين حال بايد‌ خود‌ را دو بـرابر با شرايط‌ جديد‌ تطبيق دهد‌. (مثل‌ هر‌ بار كه چشم از صفحه تلويزيون‌ به‌ اطراف منحرف ميشود و دوباره بـه صـفحه بـر ميگردد). در صورت تداوم اين‌ كار‌، چشم خسته شده و منجر به نـاراحتيهايي‌ از قـبيل سردرد، خستگي‌ مفرد‌ و غيره مي شود.

 

حفظ شدت‌ روشنايي‌ :

به منظور اطمينان از اينكه شدت روشنايي مـورد نـظر هـمواره تامين مي شود‌، بايد‌ تدابيري براي حفظ شدت روشنايي‌، تعمير‌ و نگهداري‌ و تـميزكردن چـراغ هـا‌ اتخاذ‌ شود.

شدت روشنايي نبايد‌ هرگز‌ به كمتر از ٨٠ درصد مقدار توصيه شده افت كـند. در طـراحي هـاي خوب‌ روشنايي‌، براي جبران تقليل نوردهي در نتيجه‌ كهنگي‌ لامپ و تجمع‌ آلودگي‌ روي‌ چراغ ها، شـدت روشـنايي‌ اوليه ، بيشتر از مقدار لازم در نظر گرفته ميشود.

كنترل خيرگي چشم :

به منظور پيشگيري‌ از‌ ايجاد خـيرگي نـاراحت كـننده چشم ناشي‌ از‌ منابع‌ نوري‌، درخشندگي‌ آنها در زاويه‌ هاي‌ ديد معمولي بايد محدود شود.

لامپ هـاي بـدون پوشش ، باعث ايجاد خيرگي ناراحت كننده چشم ميشوند‌ زيرا‌ درخشندگي‌ آنها معمولا خيلي زياد اسـت . اين امـر‌ در‌ مـورد‌ لامپ‌ هاي‌ فلورسنت‌ بدون پوشش در حالتي كه كار مداوم در زير نور اين لامپ ها مورد نياز اسـت نـيز صادق است .

چراغ هايي همانند لامپ فلورسنت از نوع بلند‌ با پايه هاي بـاريك ، بـدون اسـتفاده از وسايل كنترل چشم از قبيل پخش كننده هاي منشوري يا شبكه اي به كار ميروند. با اين حال ، در حـالي كـه مـدت زمان‌ قرارگيري‌ در زير نور لامپ هاي فلورسنت بدون پوشش براي مثال در راهروهاي اتـاق اسـتراحت و غيره كم باشد، استفاده از آنها قابل قبول است .

انعكاسات ناخواسته :

برخي از انعكاسات ممكن‌ است‌ در كارايي يا راحـتي اشـخاص ، اختلال ايجاد كنند؛ مثلا انعكاس نور از روي سطوح براقي كه روي آنها مطالبي نـوشته شـده است .معمولا‌ اين‌ امر خارج از كنترل طـراح‌ روشـنايي‌ اسـت ؛ زيرا به وضعيت قرارگيري در ناحيه تامين روشنايي نـسبت بـه منبع نوري بستگي دارد. توزيع روشني سطوح داخلي اصلي: علاوه بر كنترل درخشندگي‌ مـنابع‌ نـوري، روشني سطوح داخلي‌ اصلي‌ از قـبيل

ديوارهـا، سقف هـا و غـيره از طـرق زير حاصل ميشود:

١. درنظرگرفتن ضرايب انعكاسي مـناسب بـراي سطوح

٢. تامين روشنايي مناسب براي سطوح

هدف از اتخاذ اين تدابير، اجتناب از تفاوت‌ هـاي‌ بـيش از حد روشني سطوح وسيع است كـه در ميدان ديد قرار دارند. تـفاوت هـاي خيلي زياد در روشني سطوح همانند و درخـشندگي بـيش از حد منابع نوري باعث خستگي مفرط‌ چشم‌ ها ميشود‌. از طرفي در صورتي كه روشـني، خـيلي يكنواخت باشد، تاثير آن ايجاد مـحيط خـسته كـننده يا افسرده‌ كننده اسـت .

 

بـا اينكه توزيع روشنايي عـمومي عـامل اصلي است ولي‌ شدت‌ سايه‌ ها نيز در محيط تاثير ميگذارد. شدت سايه ها به وسـيله نـوع توزيع نور تعيين مي شود‌. ‌‌مـثلا‌ نـوردهي با زاويه بـسته بـاعث ايجـاد سايه هايي با شـدت زياد ميشود؛ در‌ حاليكه‌ لامپ‌ هاي فلورسنت سايه هايي ملايم ايجاد ميكنند.

سايه هاي با شدت زياد، مـعمولا مـناسب نيستند‌؛ به جز مواردي كه هـدف ، ايجـاد جـلوه هـاي ويژه بـاشد.

انتخاب مستقيم روشـنايي‌ :

سـيستم هاي روشنايي بايد‌ به‌ گونه اي انتخاب شوند كه توزيع روشني مورد نياز را ايجاد كنند. اين بدين مـعني اسـت كـه در مورد آويز يا چراغ هايي كه روي سطوح نصب مـيشوند، در دفـاتر كـار‌ و امـاكن ، حـداقل

٣٠ درصـد نور منتشره بايد به طرف بدن باشد. در اين صورت مي توان از كافي بودن روشني سقف اطمينان حاصل كرد.

روشنايي غيرمستقيم :

نحوه عمل اين نوع روشنايي‌ به‌ صورت توكار اسـت . در اين روش همه نورها به طرف سقف هدايت ميشود و ساير سطوح در اتاق به وسيله انعكاس متقابل روشن مي شود .نتيجه اين امر، خسته كننده است‌ ؛ زيرا‌ توزيع روشني بيش از حد يكنواخت است . همچنين اين نـوع روشـنايي كارايي خوبي ندارد و فقط در موارد خاص بايد از آن استفاده كرد.

محل قرارگيري چراغ ها:

ترتيب قرارگيري‌ چراغ‌ ها به منظور نيل به توزيع روشني دلخواه لازم است به گونه اي باشد كـه نـوركافي به قسمت هاي بالايي ديوارها و سقف برسد.

اين امر عموما نياز به يك‌ طرح‌ قرارگيري‌ چراغ ها در فواصل يكنواخت‌ دارد‌ تا‌ بدين ترتيب شدت روشـنايي مـورد نياز در صفحه مربوط به نـاحيه تـامين روشنايي حاصل شود. در حالي كه ترتيب قرارگيري به‌ صورتي‌ است‌ كه فواصل بين چراغ ها از مقدار حداكثر‌ نسبت‌ به فاصله به ارتفاع نصب تـجاوز نـميكند و فاصله از ديوارها نصف اين فـاصله اسـت .

نقش رنگ در طراحي داخلي‌

همگان‌ مي‌ دانيم كه افراد مختلف به رنگ هاي خاصي تمايل نشان‌ مي دهند .استفاده از اين تمايل اشخاص به عنوان وسيله اي براي تشخيص شخصيت آنها موضوع بـحث انـگيزي‌ است‌ ، چرا‌ كه افراد با يكديگر تفاوت دارند. هر يك از ما خصوصيات‌ شخصي‌ خاص خود را داريم و احساساتمان را به سبك و سياق خاص خود بيان مي كنيم . در جهان‌ نمي‌ توان‌ دو نفر را يافت كه در ابـراز احـساساتشان پيرو شيوه يكـساني باشند‌. از‌ طرف‌ ديگر احساسات افراد به طرق مختلف قابل تضعيف و تحريك است و مثلا با تغيير محيط‌ اي‌ كـه‌ در آن زندگي ميكنند، به سبب الگوهاي روانشناسي به نتايج بهتري در ايجاد شـادابي‌، صـميميت‌ ، آرامـش افراد خانواده دست يافت . ويژگيهاي خيابان و كوچه اي كه خانه ما قرار‌ دارد‌، تركيب‌ حجمي، نورگيري، تقسيم بندي فـضاهاي ‌ ‌داخـلي، مبلمان داخلي، نحوه رنگ بندي و حتي مقياس به‌ كار‌ رفته همه و همه بـه عـنوان فـاكتورهاي مهمي براي تعريف يك مسكن مناسب عمل‌ ميكنند‌. ويژگيهاي‌ فرهنگي، نوع روابط خانوادگي و حريم هاي اجـتماعي و غيره از جمله عواملي هستند كه نيازهاي روحي‌ و جسماني‌ ساكنين را تعريف ميكنند و وظيفه يك طـراح داخلي است كه تـعاملي مـحكم‌ بين‌ موارد‌ ياد شده با جنبه هاي عملكردي فضا، برقرار سازد.

رنگ عاملي مهم در طراحي فضا‌: رنگ‌ ها‌ ميتوانند به شيوه هاي مختلف تاثيراتي بنيادين در زندگي بر جاي گذارند‌ كه‌ از جمله مـهم ترين آنها ميتوان به تاثير آنها بر احساسات اشاره كرد. جهاني كه انسان‌ در‌ آن زندگي ميكند، متشكل از هزاران رنگ و توناليته هاي مختلفي است كه‌ موجودات‌ و اشيا را براي ما جذاب تر و حتي‌ بـه‌ گـونه‌ اي معنوي، عميق تر نشان مي دهند‌. هر‌ كدام به سبب ويژگي هاي شيميايي و روانشناسانه اي كه دارا هستند، منبع مهمي‌ از‌ انرژي، در جهت فزوني سلامت‌ و نشاط‌ روح و روان‌ در‌ انسان‌ ها به شمار مي رونـد. جـهاني‌ تك‌ رنگ ، با توناليته هاي محدودي را با طبيعت اطراف خويش مقايسه كنيد‌ و يا‌ خود ساكن شهري سياه و سفيد بدانيد‌، بدون هيچ كنتراستي و هيجاني‌. معناي‌ زندگي تغيير يافته و سردي و مردگي‌ بـر‌ هـمه جا حاكم ميشود. فضايي بي روح و عاري از هر جنب و جوشي كه‌ تشنه‌ جرعه اي رنگ است . مساله‌ رنگ‌ به‌ سبب تاثيرات مهم‌ روانشناسانه‌ اش ، در مقوله شهر‌ و فضاهاي‌ معماري امري مهم به شـمار مـي رود؛ تـا بدانجا كه تخصصي با عـنوان رنـگ‌ بـندي‌ و رنگ شناسي فضاهاي شهري در بين‌ هنرمندان‌ مطرح شده‌ است‌ . هماهنگي‌ در رنگ مثل هماهنگي‌ در نت هاي موسيقي است و از اهميت ويژه اي در ايجاد هارموني مـناسب و چـشم نـواز‌ به‌ مانند قطعه موسيقي برخوردار است . براي‌ رسـيدن‌ بـه‌ اهدافي‌ همچون‌ كاركرد مناسب ، زيبايي‌ بصري‌، هارموني فضايي، و تأثير محيطي و رواني مؤثر و مثبت در طراحي داخلي، مستلزم استفاده هماهنگ ، مـنسجم ، مـعنيدار و زيبـا‌ از‌ عناصر‌ طراحي است . در يك طرح مطلوب همه‌ عناصر‌ و اجزاء‌ در‌ نسبت‌ بـه‌ تاثيرات كيفي و معنايي كه به فضا اعمال ميكنند در ارتباطي تنگاتنگ با هم قرار دارند. بر اين اساس ، موفقيت هـر طـرح بـستگي كامل به چگونگي تركيب عناصر‌ و الگوهاي سه بعدي فضا دارد. تجربه سـاليان دراز كـار با رنگ ثابت كرده است كه رنگ ها نيز مثل انسان ها، از جهات مختلف با يكـديگر مـرتبط انـد و سليقه ها‌ و صفات‌ مشتركي دارند و يا برعكس ناهموان و متضاد يكديگرند. شايد تصور كـنيد كـه نـارنجي و سرخ متضاد همند، در حالي كه در دايره رنگ كنار هم قرار ميگيرند و داراي هارموني هستند. خريدن‌ يكـ‌ دايره رنـگ ، كـه در آن نحوه ارتباط رنگ ها و چيدمان آنها و رنگ هاي مكمل مشخص شده است و در اكثر فـروشگاه هـاي لوازم هنري‌ وجود‌ دارد، با ارزش است تا‌ قبل‌ از خريدن زرد گريپ فوروتي و سبز زيتوني براي رنـگ كـردن اتـاق خواب ، نگاهي به آن بيندازيم .

 

رنگ بندي اتاق ها و استفاده از مصالحي كه‌ بتواند‌ خصوصيات رنـگي و بـافت مورد‌ نظر‌ ما را برآورده سازد بسيار مهم و در عين حال قدرت اعمال نفوذ بـر تـغييرات كـالبدي فضا را نيز داراست ؛ كارهايي كه براي تعديل و تقسيم بندي ديواره هاي رنگي انجام ميگيرند‌ ميتواند‌ بـه عـنوان ايده اي براي تعيين كالبد فيزيكي فضاي نيز عمل كند و جنبه هاي كاربردي طـراحي را بـا مـعيارهاي زيباشناختي همراه سازيم . به عنوان مثال مساله روشنايي و استفاده از نور‌ طبيعي‌ در طراحي‌ يك اتاق بسيار مـهم اسـت ولي نـحوه كنترل نور، انتخاب رنگ و مصالحي كه نور را از خود‌ عبور مي دهند بـه خـلاقيت و قدرت طراح در ايجاد هماهنگي كه‌ وي‌ بين‌ كاركرد روشنايي اتاق و مطلوبيت فضا بستگي دارد.

استفاده از چرخه رنگ ، روشـي مـطمئن براي يافتن رنگ هاي ‌‌متناسب‌ با رنگ مورد نظر ماست . چرخه رنـگ مـتشكل از دوازده رنگ است كه‌ سه‌ رنگ‌ قرمز، زرد و آبـي در آن رنـگ هـاي اوليه و رنگ هاي ميان آنها به عنوان رنـگ‌ هـاي ثانويه شناخته ميشوند. هر رنگ در اين چرخه مي تواند با رنگ‌ هاي كناري خـود كـه‌ رنگ‌ هاي هم خانواده اش مـحسوب مـيشوند و همچنين رنـگ مـقابلش كـه رنگ مكمل آن است به خوبي تـركيب شـده نتيجه اي زيبا و موزون بيافريند. استفاده از رنگ هاي هم خانواده كه در‌ چرخه رنـگ در كـنار هم قرار گرفته و به اصطلاح هـمسايه هستند تركيبي ملايم و هـماهنگ را ايجـاد ميكند كه نگاه بيننده را بـه راحـتي از يكي به ديگري رهنمون مي شود. استفاده‌ از‌ يك رنگ با ميزان كمي از رنگ مـكمل آن چـنانچه به درستي و در اندازه هاي صـحيح صـورت گـرفته باشد نتيجه اي درخـشان و چـشمگير مي آفريند و بر جـذابيت مـجموعه رنگي حاضر‌ مي‌ افزايد و مانع غالب شدن كامل يك رنگ بر فضاي اتاق مي شـود.

چـنين عواملي در انتخاب رنگ براي بناها، دكـوراسيون داخـلي و مبلمان فـضا، رويكـردهاي مـختلفي را در طراحي ايجاد‌ ميكند‌. رنـگ يكي از عوامل تعيين كنند سبك و سياقي است كه بدان طريق با محيط پيرامون خود ارتـباط بـر قرار ميكنيم و بيشتر از هر عامل مـستقل ديگـري مـيتواند فـضاي كـسالت‌ بار‌ و يكنواخت‌ اطـراف را بـه مكاني روح‌ بخش‌ مبدل‌ سازد. عوض كردن رنگ ديوارها ميتواند بيش از تغيير مبلمان يا حتي ساختار يك اتـاق ، نـتايج چـشم گيري به بار آورد‌. تا‌ كنون‌ خان هـاي بـسياري بـه رنـگ بـژ و كـرمي و تناليته‌ هاي‌ آن رنگ آميزي شده اند و رنگ استاندارد معمول براي خانه هاي جديد مگنوليايي است اما بايد تصور نمود كه‌ در‌ شرايط‌ مختلف اجتماعي و به خصوص اقليمي، چـگونه بايد از اين رنگ‌ ها استفاده كرد و يا ديوارهايي به رنگ هاي ملايم و نامحسوس مثل استخواني، براي زندگي كردن بسيار مناسبند؛ اما‌ ايجاد‌ كنتراست‌ در آنها با انتخاب رنگ هاي خاص در لوازم جانبي منزل‌ و روكـش‌ هـا و رو مبلي ها باعث روح بخشي به فضا مي شود.

براي آنكه بتوانيم ارتباطي درست ميان‌ طبيعت‌ خود‌ با دكوراسيون داخلي خانه برقرا سازيم ، بايد بياموزيم كه ترس از متفاوت‌ بودن‌ بـا‌ سـايرين را از خود برانيم ؛ مشكلي كه امروزه بسيار با آن در گيريم و بسياري‌ از‌ طراحي‌ هاي معماري و داخلي را تحت الشعاع قرار مي دهد. نميتوان در جامعه اي سياه‌ و سفيد‌، تـفكري رنـگي داشت و فردايي بهتر را تصور كـرد. غـالبا خود را در حصاري‌ از‌ رنگ‌ هايي به تحميل عرف و جامعه

«معقول » و «بي روح » و بي رمق قرار مي دهيم ، رنگ‌ هايي‌ كه مانع از بروز احساسات و نمايان شدن خـود واقـعي ما ميگردد. به مـنظور‌ كـمك‌ براي‌ ايجاد فضايي مطلوب و دلنشين در محيط زندگي خود و بهره گيري هر چه بهتر از رنگ‌ ها‌، لازم است اطلاعات گسترده تري درباره ارتباطات فردي خويش با رنگ ها‌ نايل‌ شويم‌ و مواردي را درك كـنيم كـه علاقه مندي يا بيزاري به رنگ هاي خاص را در‌ مورد‌ ما‌ آشكار مي سازد. با بذل توجه بيشتر به قدرت رنگ ها در‌ خانه‌ هاي خود ممكن است از آنچه به واسطه اين كار نـمايان مـي شود بـه شكلي خوشايند‌ يا‌ ناخوشايند غرق حيرت شويم . رسيدن به تركيب رنگ مناسب در اتاق ، لباس‌ و يا‌ هر مورد ديگر، نـه فقط جلب توجه‌ مي‌ كند‌ كه حالتي از اطمينان و آرامش را نيز‌ القـا‌ مـيكند.

كـار موثر با رنگ بيش از همه به تحريك حس خلاقيت نيازمند‌ است‌ . به دست آوردن يك تركيب‌ رنگ‌ مناسب كـه‌ ‌ ‌درسـت‌ با‌ منظور و هدف فرد، منطبق باشد خود‌ به‌ نوعي «آفرينش » محسوب مي شـود.

بـراي بـدست آوردن چيدماني مناسب از رنگ‌ ها‌ در فضاهاي داخلي گام هاي اوليه‌ زير ضروري است : ــ‌ آن‌ مطلبي را كه بـا زبان‌ رنگ‌ مي خواهيد به بيننده بگوييد در انديشه خود آماده داشته باشيد.

ــ يگـ‌ رنگ‌ اصلي كه سـخن گـوي پر‌ قدرتي‌ براي‌ بيان آن مطلب‌ باشد‌، پيدا كنيد.

ــ رنگ‌ هاي‌ ديگري كه در اطراف آن مي چينيد، بايد در هماهنگي كامل باشد.

ــ آنگاه‌ به‌ عنوان يك رهبر طرح وارد شده‌ و اين‌ بار سليقه‌ هنري‌ خود‌ را در چيدن اين‌ ابـزارهاي فني دخالت دهيد.

به كاربردن رنگ در فضاها و يا مبلماني ساده معمولا نيازمند مهارت‌ زياد‌ و گران قيمت نيست . يك طراح معماري‌ خوب‌ ميتواند‌ بسياري‌ از‌ نيازهاي محرك رواني‌ با‌ استفاده از مطالبي كه گفته شد و اندكي خـلاقيت در جـهت رفاه مصرف كنندگان به كار گيرد‌؛ مخصوصابه‌ وسيله‌ گوناگوني و اجتناب از تك رنگ بودن .

رنگ‌ ، عنصر‌ اصلي‌ دكوراسيون‌ تاثيرات‌ حاصل‌ از رنگ ها

همواره لازمه ي دريافت نتيجه اي مطلوب از انجام هر نوع كـار عـملي، وجود اطلاعات و آگاهي لازم تئوري در آن زمينه است . ما در اين‌ مقاله سعي كرده ايم اطلاعاتي را با همين موضوع و هدف ارائه دهيم .

رنگ ها در دو بستر اصلي در محيط حضور مي يابند.

ــ پوشش هاي اصلي فـضاها شـامل ديوارها‌، كف‌ ها، سقف ها و درها ــ لوازم دكوراسيون شامل مبلمان ، پرده ها، فرش و غيره .

در مقام مقايسه اين دو قالب با هم ، به لحاظ نقش دكوراسيوني شان در محيط ، پوشش‌ هاي‌ فضا از اهميت بيشتري بـرخوردار مـيباشند زيرا كـه نسبت به لوازم دكوراسيوني ثابت تـر بـوده و بـه گونه اي نقش پس زمينه را براي‌ آن‌ لوازم اجرا ميكنند.

در ميان‌ اين‌ پوشش ها، ديوارها به جهت وسعت حضورشان در فضا، جايگاه ويژه اي داشته و ميزان تـأثير گـذاريشان بـر ديگر لوازم دكوراسيوني بسيار چشمگيرتر است . گذشته‌ از‌ موضوع تـأثير بـر روي‌ ديگر‌ لوازم محيط ، ديوارها و رنگ انتخابشان در تغيير وسعت و نور فضا نيز بسيار مؤثر است .

رنگ سفيد

سفيد سمبل خلوص ، بـي گـناهي، پاكـي، آرامش و صلح است .

رنگ سفيد القاء كننده آرامش‌ ، صفا‌ و آسـايش است . سفيد به همراه خلوصش ، يكي از كاربردي ترين رنگ ها در طراحي دكوراسيوني يك فضا است زيرا كه با همه رنـگ هـا قـابل تركيب است . ( منظور از تركيب‌ در‌ اين مباحث‌ ، كنار هم قرارگيري رنگ ها در يك كـمپوزسيون ( تـركيب ) رنگي در فضا است ) به كارگيري رنگ سفيد‌ در فضا به خصوص براي پوشش هاي اصلي، آن مكان را‌ روشـن‌ تـر‌ و بـزرگتر جلوه ميدهد. بنابراين براي فضاهاي كوچك و كم نور انتخاب ايده آلي است . سفيد خـالص هـنگامي كـه ‌‌با‌ نور طبيعي نور پردازي ميشود، يك رنگ گرم را ايجاد ميكند ولي در‌ زير‌ نورهاي‌ مصنوعي به نظر سـرد مـيرسد. در نـتيجه با اضافه كردن نورهاي زرد، قرمز و قهوه اي‌ در كنار نور مصنوعي مانند فلورسنت و يا افزودن لوازمي بـه يك و يا چـند‌ رنگ ياد شده در‌ محيط‌ تغيير ميكند. اين رنگ ها از كيفيت سفيد نميكاهند بلكه آن را گرم تـر مـيكنند. رنـگ سفيد براي فضاهائي با عناصر معماري قديمي و يا جهت ايجاد هماهنگي بين سبك هاي كـاملا‌ مـجزاي معماري بسيار ايده آل است . براي حفظ آرامش فضايي با سطوح سفيد ميتوان از لوازمي بـا رنـگ هـاي خنثي و بافت هاي طبيعي مانند چوب استفاده نمود و براي ايجاد تضادهاي ظريف‌ و زيبا‌، تعدادي رنـگ هـاي دراماتيك نيز به اين تركيب افزود.

رنگ هاي خنثي

رنگ هاي خنثي، رنـگ هـايي هـستند كه از ميزان زيادي سفيد برخوردار بوده ولي به هيچ يك از‌ رنگ‌ هاي اوليه و ثانويه متمايل نيستند. با اين تعريف رنـگ هـاي كـم مايه مانند صورتي كم رنگ يا آبي آسماني جز رنگ هاي خنثي مـحسوب نـميشوند ولي رنگ كرم يكي‌ از‌ رنگ هاي خنثي به حساب ميآيد. همين مسئله در مورد خاكستري روشن كه از مـشكي نـشأت گرفته است نيز صدق ميكند. رنگ هاي خنثي در بسياري از مواد طبيعي‌ مـانند‌ سـنگ‌ ها، خاك، زمين ، چوب ، حصير‌، شن‌ و امـثال‌ اينـها و يا در بـرخي از موارد مصنوعي مانند فلز، شيشه ، سيمان و غـيره ديده مـيشوند. رنگ هاي خنثي در دنياي دكوراسيون از‌ اهميت‌ بسياري‌ برخوردار بوده و كاربردي هستند. خنثي بـودن آنـها به‌ اين‌ معناست كه مـي تـوانيد به راحـتي در كـنار هـر رنگ ديگري بدون احتمال وجود از دسـت رفـتن زيبايي هاي‌ هر‌ يك‌ به خصوص رنگ ها، تركيبي مناسب در فضا ايجـاد كـرد‌. با توجه به آنكه اين رنگ هـا نيز آرام بخش و ملايم هـستند. بـا پوشش ديوار به يكي از‌ آنها‌ مـي‌ تـوان پس زمينه خوبي براي نصب تابلو، نوارهاي چاپي و كاغذي، پرده‌ ها‌ به طور كـلي ديواركـوب ها فراهم آورد. اگر فضا بـه قـدري از لوازم دكـوراسيوني پر شده‌ باشد‌ كـه‌ احـساس آرامش را بر هم ريزنـد، يكـي از راههاي ايجاد تعادل در‌ محيط‌ با‌ حفظ همان وسائل ، رنگ آميزي سطوح اصلي يا تعويض پوشـش هـاي ثانويه مانند رومبلي‌، پرده‌ و غيره‌ بـه يكـي از رنگ هـاي خـنثي اسـت . هنگامي كه قصد داريد قـسمتي از فضا‌ مانند‌ يك ديوار، در، پنجره و يا حتي خرده ريزهايي مانند دستگيره ، چوب پرده و به‌ طور‌ كلي‌ هر وسيله اي كـه در مـحيط وجود دارد به محض ورود بيننده به داخـل‌ ، نـظر‌ او را جـلب نـكند. آنـها را به يكي از رنـگ هـاي خنثي رنگ‌ آميزي‌ كرده‌ و يا رنگ خنثي را در انتخاب آنها در نظر بگيريد.

از اين خاصيت رنگ هاي‌ خنثي‌ براي رفـع عـيوب مـعماري و شكستگي ها و فرورفتگيها ميتوان بهره زيادي كسب كـرد‌. بـه‌ عـنوان‌ مـثال بـا رنـگ آميزي بخشي از فضا كه داراي مشكل ساختاري است و شما نميخواهيد فوري‌ مورد‌ توجه‌ بيننده قرار بگيريد، توسط يكي از رنگ هاي خنثي به راحتي مي‌ توانيد‌ آن را در نظر اول بپوشانيد. بـه كارگيري رنگ هاي خنثي در محيط نيز با اهداف‌ گوناگون‌ دكوراسيوني صورت ميگيرد.

نصب تابلوئي به رنگ زرد، با خاصيت گرم در‌ فضايي‌ كه اغلب پوشش ها و لوازم دكوراسيوني آن‌ از‌

رنگ‌ هاي خنثي انـتخاب شـده است ، مي تواند‌ داراي‌ دو هدف باشد:

ــ جلب نظر بيننده به طرف اثر هنري تابلو كه‌ در‌ اينجا با نورپردازي اين تأكيد‌ را‌ بيشتر كرده‌ است‌ .

ــ‌ تغيير فضاي يكنواختي با عنصري با‌ رنگ‌ آمـيزي گـرمتر و انرژي دارتر. رنگ هاي خنثي در پرده هاي مختلف از‌ روشن‌ تا تيره وجود دارند و به لحاظ‌ سبك جز تركيبات رنگي‌ مورد‌ استفاده در سبك كلاسيك هـستند‌.

بـه‌ عنوان نمونه اگر طراح داخـلي بـه لزوم جلوه دادن فرورفتگي در كنار پنجره‌ و پله‌ تأكيد داشت به طور قطع‌ يك‌ و يا‌ تركيبي از چند‌ رنگ‌ گرم را در كنار‌ رنگ‌ هاي ملايم و خنثي به كار مي بـرد تـا به اين ترتيب نظر هـر بـيننده‌ در‌ حال عبور از آن محيط را‌ به‌ خود جلب‌ كند‌. ولي‌ اكنون با انتخاب اغلب‌ پوشش هاي محيط به رنگ هاي خنثي مقصودي برعكس داشته و ممكن است هنگامي كه فردي‌ از‌ پايين به بالا آمده و يا از‌ پلهـ‌ هـا‌ به‌ طبقه‌ پايين مي رود‌ حتي‌ اين فضا را ناديده بگذرد.

رنگ هايي كه كنار هم مينشينند

قراردادن طيف هاي رنگي متنوع‌ در‌ كنار‌ يكديگر و خلق دكورهاي جذاب ، ايده هاي بسياري‌ به‌ شما‌ ميدهد‌. در‌ اين‌ بـخش ، طـراحان دكور "مـنزل " به شما كمك ميكنند تا با انواع رنگ ها و تركيب آنها با يكديگر آشنا شويد.

تركيب آبـي تيره و طوسي روشن

رنگ آسمان در‌ يك غروب تابستاني الهام بخش اين تركيب رنـگ زيبـا بـوده است . اين تركيب رنگي ميتواند آپارتمان بيروح شما را به يك محيط آسماني و آرام بخش تبديل كند.

سبز دم اردكي‌، ابي‌ آكـواريومي، ‌ ‌آبـي فيروزه اي و سرخابي

فضاي ورودي خانه را به رنگ سبز دم اردكي تيره ، رنگ آميزي كنيد زيرا اين كـار بـاعث مـي شود فضا وسيع تر به نظر‌ برسد‌. اتاق نشيمن را به رنگ آبي آكواريومي نقاشي كـنيد و براي رنگ آميزي هال از آبي فيروزه اي استفاده كنيد.

براي آشپزخانه نيز رنگ‌ سـرخابي‌ مناسب است . اين تركيب رنـگ‌ زنـده‌ و شاد، خانه اي فانتزي و پر انرژي براي شما ايجاد ميكند.

صورتي و نارنجي

هر دو طيف رنگ نامبرده از خانواده رنگ هاي گرم و قوي هستند‌. استفاده‌ از رنگ نارنجي تيره‌ در‌ گذرگاه هاي طاقدار اين خانه ، نظرها را به سـوي اتاق خواب ها هدايت ميكند.

قرمز هلويي و سبز كاهويي

اين تركيب رنگ براي اتاق خواب بسيار مناسب و چشم نواز است . ديوار‌ پشت‌ تخت را با رنگ سبز كاهويي رنگ آميزي كنيد و از روتختي و كوسن هـاي قـرمز هلويي براي روي تخت استفاده كنيد.

انتخاب رنگ ديوارها انتخاب رنگ مناسب براي فضاي آپارتماني بخصوص‌ آپارتمانهاي‌ با متراژ‌ كم بسيار مهم است . رنگها از نظر درخشندگي و شفافيت انواع مختلف دارند كـه بـهترين انتخاب ، انتخاب رنگهاي‌ روشن با درخشندگي و شفافيت زياد است . اصولا" رنگهاي روشن باعث مي‌ شوند‌ كه‌ فضا بزرگتر بنظر آيد و هر چه شفافيت و درخشندگي آن بيشتر باشد به دليل انعكاس نور فضا زنـده ‌‌تـر‌ بنظر مي آيد. يكي از رنگهاي مناسب آپارتمان رنگ استخواني روشن است ، كه‌ علاوه‌ بر‌ داشتن شفافيت و روشني با بيشتر رنگهاي وسايل منزل همنشيني دارد و كمپوزيسيون مناسبي را ايجاد مي‌ نمايد. جهت ايجـاد تـنوع در رنـگ ميتوانيد در قسمت ديوار اپن آشپزخانه از‌ مصالح سـنگي بـا رنـگهاي‌ متنوع‌ استفاده نماييد.

اسرار نقاشي ديوار

چگونه ميتوانيم با رنگ آميزي صحيح ديوارها، مشكلات طراحي دكوراسيون داخلي را حل كنيم و ابعاد يك اتاق را بيش از آنچه هـست نـمايش دهـيم ؟ در مرحله اول ، طبعا‌ شما رنگي را انتخاب خواهيد كرد كـه بـا آنچه در ذهن داريد مطابقت داشته باشد. مهم اين است كه حتا اگر رنگ مورد نظر شما سفيد باشد، تمام اتاقها را بـايد‌ بـا‌ نـوع رنگ سفيد رنگ كنيد تا نتيجه ، رنگي يك دست باشد. اين ده تـوصيه ، در مراحل بعدي رنگ آميزي و چيدمان ميتواند مفيد باشد:

١- براي ايجاد جذابيت در يك اتاق ، از‌ وسايلي‌ كه درست همرنگ ديوار باشد اسـتفاده نـكنيد. بـراي انتخاب رنگ ديوار، لوازم منزل خود را در نظر بگيريد و با توجه به رنگهاي مـوجود در آن ، رنـگي مناسب را انتخاب‌ كنيد‌. به ياد داشته باشيد كه تركيبات متنوع ، فضايي پويا و نيرو بخش ايجاد ميكند.

٢- اگر بـراي هـر اتـاق رنگي مجزا در نظر داريد، فضاهاي بين اتاقها مانند راهرو، ورودي و راه‌ پله‌ را‌ به رنـگ خـاكستري مـلايمي با‌ ته‌ رنگي‌ از رنگ ديوار درآوريد تا تبديل رنگها به يكديگر زيباتر شود.

٣- رنگي را براي خـانه خـود در نـظر بگيريد و آنرا در‌ حجمهاي‌ متفاوت‌ در اتاقها به كار ببريد. اين رنگ ميتواند‌ در‌ يك اتاق رنگ غالب ، در اتـاقي رنـگ چند وسيله و در اتاق سوم تنها به عنوان چاشنيهايي در گوشه و كنار‌ به‌ كار‌ بـبريد.

چـنين روشـي، هماهنگي را در تمام خانه برقرار خواهد‌ كرد

٤- رنگ هاي روشن ، با روح و متمايل به گستردگي هـستند و در نـتيجه اتاق را بزرگتر و روشنتر از آنچه‌ هست‌ نشان‌ ميدهند. رنگ هاي تيره گرم و فريبنده هـستند و اتـاقهاي بـسيار بزرگ ، حالتي‌ خودماني‌ و دوستانه ميدهند.

٥- اگر قصد داريد ديوارهايي را به رنگ تيره يا بسيار درخشان درآوريد، بتونه كـاري‌ و آسـتري‌ آن‌ را هم از همان رنگ بزنيد.

٦-نقصهاي معماري را با استفاده از‌ رنگ‌ هاي‌ خـنثي در ديوار، سـقف و كـف اتاق به طوري كه حالتي يكپارچه به خود بگيرند‌، برطرف‌ نماييد‌.

٧- براي بلند تر جـلوه كـردن ديوارهـا، رنگ آها را تا سقف به طور يك‌ نواخت‌ ادامه دهيد و در نزديكي سـقف رنـگ را با نوارهاي تزئيني و مانند آن قطع‌ نكنيد‌. اگر‌ سقف داراي حاشيه تزئيني يا لبه برجسته است ، ميتوانيد اين حاشيه را نـيز بـه‌ رنگ‌ ديوار درآوريد. رنگ روشن سقف را بلندتر جلوه مي دهد.

٨- براي كوتاه نشان‌ دادنـ‌ سـقفهاي‌ بسيار بلند و يا تشديد حالت خودماني يك اتاق ، رنـگ ديوار را از ٢٠ تـا

٣٠‌ سـانتي‌ متر مانده به سقف قطع كنيد و بـاقي آنـرا به رنگ سقف رنگ‌ آميزي‌ كرده‌ يا با نوارهاي تزئيني بپوشانيد. تيره كردن سـقف هـم ميتواند چنين حالتي را ايجاد كـند‌.

٩- بـا‌ رنگ‌ آمـيزي ديوارهـاي كـوتاهتر (كم عرض تر) به رنگي تـيره تـر از ديوارهاي‌ بلندتر‌ ميتوانيد يك اتاق كشيده و باريك را عريض تر جلوه دهيد.

١٠- اگر بـراي سـقف اتاقي رنگ‌ سفيد‌ را در نظر گرفته ايد، بـراي هماهنگ كردن رنگ اتـاق بـا سقف‌ ،

اندكي‌ از رنگ ديوار را به رنـگ سـفيد‌ اضافه‌ كنيد‌.

 

انتخاب مبلمان و نحوه قرار گيري

انتخاب رنگ‌ مبل‌ اختياري است امـا اسـتفاده از رنگهايي مثل كرم روشن و يا حـتي سـفيد بـه‌ زنده‌ تر كـردن فـضا كمك بيشتري‌ مينمايد‌ و فـضا بـزرگتر‌ به‌ نظر‌ مي آيد .در مورد انتخاب طرح‌ مبل‌ بهتر است حتي المقدور مبل هايي بـا اشـكال هندسي صلب و يا بدون‌ منحني‌ انتخاب شـود. در مـورد نحوه چـيدمان‌ آن بـهتر اسـت مبلها‌ را‌ تقريبا" چسبيده بـه ديوارها قرار‌ داد‌ علت انتخاب شكل بدون منحني نيز اين است كه مبلها در كنار ديوار‌ صاف‌ تركيب مـناسبتري را ايجـاد نمايند‌. حتي‌ المقدور‌ سعي كنيد وسـايل‌ خـانه‌ را نـزديك بـه ديوارهـا‌ قرار‌ دهيد تـا از هـدر رفتن كوچكترين فضاها نيز جلوگيري شود. اگر در جلوي پنجره‌ ها‌ از پرده هاي پارچه اي استفاده‌ مي‌ كنيد بـهتر‌ اسـت‌ رنـگ‌ آنها نيز روشن انتخاب‌ شود.

جايگاه آكـواريوم در مـعماري داخـلي

وجـود آشـفتگي در زنـدگي شهري و صنعتي امروز ضرورت ايجاد‌ آرامش‌ را دو چندان ميكند، براي دستيابي‌ به‌ اين‌ مهم‌ روشهاي‌ متعددي در پيش‌ روي‌ ما قرار دارد و تنها با باز كردن چشم سومي ميتوان بر اين مـقوله تسلط يافت . يكي‌ از‌ روشهاي‌ رسيدن به آرامش دسترسي به محيط طبيعي‌ است‌ ، متاسفانه‌ امروزه‌ با‌ گسترش‌ زندگي آپارتماني رابطه انسان با طبيعت به ميزان قابل توجه اي قطع شده است و انـسان هـمواره در تلاش است تا اين خلاء بزرگ را با كشاندن گوشه‌ هايي از طبيعت به محل زندگي خود پر كند. در كشورهاي توسعه يافته آكواريوم جزئي از دكوراسيون داخلي منازل ، فروشگاه ها و اماكن تجاري بشمار مـي رود. روانـشناسان معتقدند ١٥ دقيقه‌ تماشاي‌ آكواريوم مي تواند انسان را به مدت ٤٨ ساعت شاداب نگه دارد و بر تمركز افراد جهت يادگيري بيافزايد. گذشته از آن آكواريوم مي تواند بـه زيبـايي معماري داخلي بنا‌ كمك‌ شـاياني كـند، البته رعايت اصول صحيح در بكار گيري آكواريوم بسيار مهم و قابل اهميت است .

بسياري از معماران و طراحان داخلي تنها به پيشبيني‌ مكاني‌ براي قرار گيري آكـواريوم بـسنده‌ ميكنند‌ و از محدوديت استفاده آكـواريوم در مـحيط هاي خاص غافلند. بكار گيري غير اصولي آكواريوم نه تنها به زيبايي فضا كمك نمي كند بلكه با‌ رشد‌ جلبكها منظر زننده اي‌ را‌ ايجاد مينمايند.

بنابر اين جهت طراحي و تعبيه آكواريوم در طـرح خـود ميبايست عوامل زير را مورد توجه قرار داد:

چند توصيه كلي

اگر اهل گشت و گذار در بازارهاي كهنه فروشي‌ و لوازم‌ دست دوم باشيد، ميتوانيد قاب هاي جالبي در اشكال و اندازه هاي بسيار متنوع پيدا كنيد. اين قابهاي نـاجور، بـا يك دست رنـگ يكسان ، با يكديگر جور ميشوند. سعي كنيد دو‌- سه‌ قاب مدور‌ هم در مجموعه خود بگنجانيد.

شما ميتوانيد تـصاوير كوچك را با استفاده از حاشيه مقوايي، پارچه اي‌ يا چرمي در قابي بزرگتر جاي دهـيد.

اين كـار نـه تنها‌ تصوير‌ را‌ مشخصتر ميكند، بلكه حفاظ خوبي براي حاشيه تصوير به شمار ميرود. تهيه چنين حاشيه هـايي ‌ ‌بـه كمي ‌‌دقت‌ و حوصله نياز دارد و ممكن است يك روز كامل وقت بگيرد، اما نتيجه آن‌ چـنان‌ درخـشان‌ اسـت كه ارزشش را دارد.

ديوار پشت يك مبل راحتي نيز مي تواند محل مناسبي‌ براي نصب گروهي تابلو اسـت .

طراح داخلي آپارتمان خود باشيم

امروزه با افزايش‌ روز افزون تنش هاي‌ رواني‌ نـاشي از قوطه ور شدن در محيط هـاي اجـتماعي و صنعتي نياز به فضايي آرام و دلنشين بيش از پيش احساس ميشود، به همين دليل توجه به زيبايي محلي كه در آن زندگي‌ ميكنيم بسيار قابل اهميت است . متاسفانه در كشور ما كمتر توجهي به طراحي داخل بنا مـيشود و طراحي داخلي به رستورانها و مركز تجاري خلاصه مي شود. شايد يكي از دلايل مهم آن‌ بالا‌ بودن هزينه طراحي به وسيله فرد متخصص است . من در اينجا به نكاتي ساده در مورد طراحي داخلي كـل آپارتـمان اشاره ميكنم تا شما نيز بتوانيد بدون استفاده از تخصص‌ فردي‌ تا حدودي به طراحي فضاي آپارتماني خود بپردازيد.

فضاي ورودي ورودي ساختمان جزء فضاهايي مي باشد كه در طراحي آن كمتر توجه ميشود و مـعمولا" بـه عنوان جا كفشي از‌ آن‌ استفاده ميشود، در صورتي كه اولين فضايي كه پيام دعوت را به مخاطب ارسال مينمايد ورودي است . و ميبايست اين پيام را با بگار گيري عناصر بصري مناسب تقويت كرد‌. جهت‌ تحقق‌ بخشيدن بـه اين هـدف ميتوان‌ از‌ كمد‌ هاي جا لباسي همراه با بوفه استفاده كرد. توجه كنيد كه ابعاد عرضي كمد زياد نباشد زيرا فضا را خرد و حقير‌ مي‌ نمايد‌. استفاده از يك آينه سر تا پا نيز‌ اين‌ فـضا را كـامل تـر ميكند.

نشيمن و پذيرايي بعد از ورودي به فـضاي نـشيمن و پذيرايي مـي رسيم . عناصري كه در‌ مسير‌ ورود‌ به نشيمن يا پذيرايي قرار مي گيرند ميبايست به نحوي‌ چيده شوند كه فرد را به طرف محل مبلمان هـدايت و هـمراهي نـمايند. و تا حد امكان باعث دور زدن‌ و يا‌ چرخيدن‌ مهمان نـشوند. پيش بـيني شومينه در فضاي نشيمن نحوه چيدمان مبل‌ ها‌ را آسان تر مينمايد، در اين حالت امكان قرار دادن مبل ها بصورت متقارن در دو‌ طرف‌ شـومينه‌ فـراهم مـيشود. نحوه قرارگيري مبلمان پذيرايي بهتر است بصورت دوار يا مستطيلي‌ باشد‌ و در‌ صورت قـرار دادن يك آباژور در زاويه بين مبلها مي توان بر ابهت فضا‌ افزود‌. دقت‌ كنيد آباژور را از نوع بلند پايه انتخاب نماييد. به جـاي آبـاژور مـي توانيد‌ از‌ گياهان بنجامين استفاده كنيد.

نهار خوري فضاي نهار خوري مـعمولا" در كـنار پذيرايي‌ قرار‌ مي‌ گيرد و نياز به ميز نهار خوري، كمد يا قفسه اي براي نگهداري ظروف و نور‌ پردازي‌ مناسب دارد. دقـت كـنيد كـه ميز را نسبت به ابعاد فضا انتخاب نماييد‌، معمولا‌" تا‌ دو برابر اعضاي خـانواده كـافي اسـت

 

رنگ هاي مناسب براي يك اتاق خواب

از آنجا‌ كه‌ اتاق خواب خصوصي ترين فضا در هـر خـانه اسـت ، در طراحي دكوراسيون‌ و انتخاب‌ رنگ‌ آن بايد پيش از هر چيز سليقه و نيازهاي شخصي صاحب آن را در نظر گرفت‌ ، بـا‌ اينـ‌ وجود نبايد از اصول طراحي رنگ در دكوراسيون و تاثيرات ناخودآگاهي كه هر‌ يك‌ از خانوادههاي رنـگي بـر روي روح و روان مـا به جا ميگذارد، غافل شد.

ضمن مدنظر داشتن‌ سليقهي&zwnj

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۵۷:۲۳ ] [ كاغذ ديواري ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی